کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

ارتودنسی دندان چیست؟{مراحل + مزایا و معایب}

20 آذر ، 1402
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

ارتودنسی دندان یکی از رایج‌ترین روش‌های درمانی برای اصلاح ناهنجاری‌های دندانی و فکی است. اما آیا می‌دانید که ارتودنسی دندان چیست و چگونه کار می‌کند؟ در این مقاله باهم به بررسی جزئیات ارتودنسی دندان، انواع آن، مزایا و معایبش می‌پردازیم تا بتوانید تصمیم بگیرید که آیا ارتودنسی می‌تواند گزینه مناسبی برای اصلاح دندان‌های شما باشد یا خیر. همراه ما باشید تا همه جوانب ارتودنسی دندان را بررسی کنیم.

ارتودنسی دندان برای چه کسانی مناسب است؟

ارتودنسی دندان روشی برای اصلاح موقعیت دندان‌ها است. افرادی که دندان‌های کج، نامرتب یا دور از هم دارند، می‌توانند از ارتودنسی برای رفع این مشکلات استفاده کنند. این مشکلات ممکن است منجر به پوسیدگی دندان، بیماری لثه و مشکل در تکلم شود. همچنین می‌تواند بر اعتمادبه‌نفس و زیبایی ظاهر اثر بگذارد.

 ارتودنسی می‌تواند به روش‌های مختلف و در هر سنی انجام شود، اما بهترین زمان آن در دوران کودکی و نوجوانی است؛ زیرا دندان‌ها هنوز در حال رشد هستند و تغییر موقعیت آن‌ها آسان‌تر است. مثلا نوجوانی ممکن است مجبور شود برای نتیجه‌بخشی بهتر ارتودنسی، دندان‌های شیری باقیمانده را بکشد. گاهی هم ارتودنسی بدون کشیدن دندان انجام می‌شود که از حیث هزینه و سختی درمان، خیلی آسان‌تر است.

ارتودنسی دندان برای چه کسانی مناسب است

عکسی از ارتودنسی دندان

مدت ‌زمان ارتودنسی

مدت‌زمان ارتودنسی دندان، به عوامل مختلفی مانند نوع مشکلات دندانی، شدت مشکلات، سن بیمار و میزان همکاری او بستگی دارد. به طور کلی مدت‌زمان ارتودنسی دندان بین 6 تا 24 ماه متغیر است؛ به این دلیل که دندان‌ها و فک در نوجوانان هنوز در حال رشدند، ارتودنسی سریع‌تر انجام می‌شود. بدون شک این تغییرات در بزرگسالان زمان بیشتری خواهد برد.

مزایای ارتودنسی دندان

همانند هر روش اصلاحی و درمانی دیگری، ارتودنسی هم مزایا و معایب خودش را دارد. به همین دلیل بهتر است که پیش از اقدام برای ارتودنسی، بدانید که مزایا و معایب ارتودنسی دندان چیست و یک تصمیم سنجیده بگیرید. به جدولی که برایتان آورده‌ایم توجه کنید.

مزایا و معایب ارتودنسی دندان
مزایا معایب
اصلاح کجی دندان‌ها هزینه بالا
اصلاح نامرتب بودن دندان‌ها درد
اصلاح فواصل بین دندانی دشواری در تمیز کردن دندان‌ها
اصلاح روی هم قرار گرفتن دندان‌ها عوارض جانبی احتمالی
اصلاح جلوآمدگی بیش از حد دندان‌های پیشین بازگشت مشکلات
اصلاح عقب ماندن بیش از حد دندان‌های خلفی ممنوعیت خوردن غذاهای سخت تا اتمام دوره درمان
اصلاح مشکلات فکی  

جدول مزایا و معایب ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان می‌تواند لبخندی زیبا و جذاب به شما هدیه کرده و به بهبود سلامت دهان و دندان شما کمک کند. در عین حال، می‌تواند باعث درد و ناراحتی موقتی هم بشود و شما را دو سالی از خوردن ته‌دیگ محروم کند. حالا دیگر تصمیم با شماست. البته ما در مطلبی دیگر گفته‌ایم که باید بعد از ارتودنسی چه بخوریم و فکر می‌کنیم برای تکمیل بانک اطلاعاتی خود نیاز دارید سری هم به آن مطلب بزنید.

مراحل ارتودنسی

ارتودنسی دندان، یک فرآیند طولانی و چند مرحله‌ای است که می‌تواند از چند ماه تا چند سال طول بکشد. در این فرآیند، از ابزارهای مختلفی مانند براکت‌، سیم‌ و ریتینر استفاده می‌شود تا دندان‌ها آرام و به تدریج به موقعیت مناسب خود برسند. مراحل ارتودنسی دندان به شرح زیر است.

  1. مشاوره اولیه: در این مرحله بیمار به یک متخصص ارتودنسی مراجعه و مشکلات دندانی خود را بررسی می‌کند. متخصص ارتودنسی پس از معاینه دندان‌ها، نوع درمان ارتودنسی مناسب را تعیین می‌کند.
  2. عکس‌برداری و قالب‌گیری: در این مرحله متخصص ارتودنسی از دندان‌ها و فک بیمار عکس‌برداری و قالب‌گیری می‌کند. این تصاویر و قالب‌ها، برای طراحی دستگاه‌های ارتودنسی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  3. ترمیم دندان‌ها: در برخی موارد ممکن است به ترمیم دندان‌های پوسیده یا آسیب‌دیده نیاز باشد. این ترمیم‌ها، قبل از شروع درمان ارتودنسی انجام می‌شوند تا روند درمان را آسان‌تر کنند.
  4. نصب براکت‌ها: در این مرحله براکت‌ها روی دندان‌ها نصب می‌شوند. براکت‌ها ابزارهایی هستند که به سیم‌های ارتودنسی متصل و باعث حرکت دندان‌ها می‌شوند.
  5. تنظیم سیم‌ها: در طول درمان ارتودنسی، متخصص به طور منظم سیم‌های ارتودنسی را تنظیم می‌کند تا دندان‌ها به تدریج به موقعیت درست خود حرکت کنند. این تنظیم‌ها معمولا هر 6 تا 8 هفته یک بار انجام می‌شوند.
  6. استفاده از ریتینر: پس از پایان درمان ارتودنسی برای جلوگیری از بازگشت مشکلات دندانی، از ریتینر استفاده می‌شود. ریتینر وسیله‌ای است که دندان‌ها را در موقعیت مناسب خود نگه می‌دارد.

انواع روش های ارتودنسی 

انواع مختلفی از روش‌های ارتودنسی وجود دارد که بسته به نوع مشکلات دندانی و سن بیمار انتخاب می‌شوند. برخی از مشکلات دندانی مانند کج بودن دندان‌ها می‌توانند با استفاده از هر روش ارتودنسی درمان شوند اما مشکلات فکی، ممکن است نیاز به استفاده از روش‌های خاص ارتودنسی داشته باشند. در ادامه، به معرفی انواع روش‌های ارتودنسی می‌پردازیم.

ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت رایج‌ترین نوع ارتودنسی است که در آن از براکت‌ها و سیم‌ها برای حرکت دندان‌ها استفاده می‌کنیم. براکت‌ها ابزارهای کوچکی هستند که به دندان‌ها چسبانده و سیم‌ها به براکت‌ها متصل می‌شوند. با تنظیم سیم، براکت‌ها حرکت داده می‌شوند و دندان‌ها نیز به تدریج به موقعیت مناسب خود حرکت می‌کنند. ارتودنسی ثابت می‌تواند در هر سنی انجام شود، اما سنین کودکی و نوجوانی، بهترین زمان انجام این درمان است.

ارتودنسی متحرک

ارتودنسی متحرک نوع دیگری از ارتودنسی است که از در آن ابزارهای متحرکی مانند پلاک‌ها و اسپلینت‌ها برای حرکت دندان‌ها استفاده می‌کنیم. پلاک‌ها و اسپلینت‌ها از جنس پلاستیک یا فلز هستند و بیمار می‌تواند آن‌ها را به راحتی در دهان خود قرار دهد و خارج کند. ارتودنسی متحرک برای درمان مشکلات دندانی خفیف استفاده می‌شود. این روش برای افرادی که نمی‌توانند از ارتودنسی ثابت استفاده کنند هم مناسب است.

ارتودنسی متحرک دندان

عکسی از ارتودنسی متحرک

ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی نوع جدیدی از ارتودنسی است که از براکت‌های شفاف یا پلاستیکی برای حرکت دندان‌ها استفاده می‌کند. این براکت‌ها، برخلاف براکت‌های فلزی قابل مشاهده نیستند و به همین دلیل به نامرئی معروف هستند. ارتودنسی نامرئی برای افرادی که به ظاهر خود اهمیت می‌دهند یا به دلیل شغل و شرایطی که دارند ترجیح می‌دهند ارتودنسی آن‌ها مشخص نباشد، گزینه مناسبی است. 

ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون نوع جدیدی از ارتودنسی ثابت است که در آن از براکت‌های کوچک استفاده می‌کنیم؛ براکت‌هایی که با سیم‌های ارتودنسی به هم متصل می‌شوند. این براکت‌ها برخلاف انواع معمولی، گیره ندارند و به همین دلیل به دیمون معروف‌اند. 

برخی ارتودنتیست‌ها معتقدند که این نوع ارتودنسی نتایج بهتری نسبت به ارتودنسی ثابت دارد. این متخصصان همچنین مدعی هستند که در این روش میزان درد و ناراحتی مراجع در پروسه درمان به نسبت ارتودنسی ثابت بسیار کمتر خواهد شد. 

ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی لینگوال نوع جدیدی از ارتودنسی ثابت است که در آن براکت‌ها را پشت دندان‌ها قرار می‌دهند. این براکت‌ها قابل مشاهده نیستند و به همین دلیل به نامرئی معروفند. اگر جزء افرادی هستید که دوست ندارید همه متوجه ارتودنسی دندان‌های شما شوند، این روش مناسب شماست. 

ارتودنسی لینگوال

عکسی از ارتودنسی لینگوال

مراقبت‌های بعد از ارتودنسی 

مراقبت‌های بعد از ارتودنسی دندان، مهم‌ترین عامل برای حفظ نتایج درمان ارتودنسی است. استفاده منظم از ریتینر پس از پایان ارتودنسی، رعایت بهداشت دهان و دندان (چه در دوره‌ی درمان چه پس از آن) و مراجعه به متخصص، هر 6 ماه یکبار به مدت دو سال پس از اتمام دوره ارتودنسی، از مواردی هستند که باید رعایت کنید تا با مشکل مواجه نشوید. 

با ارتودنسی دندان زیباتر لبخند بزنید

بسیاری افراد در طول زندگی با مشکلاتی در دندان‌ها و فک خود مواجه می‌شوند. ارتودنسی دندان یک راه حل عالی برای بسیاری از این مشکلات است. البته همانطور که دیدیم، ارتودنسی هم مانند هر درمان دیگری مزایا و معایبی دارد. با این حال، اگر آن را زیر نظر یک متخصص با تجربه انجام دهید و به توصیه‌های لازم عمل کنید، می‌تواند نتایج درخشانی در پی داشته باشد.

اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که با مشکلات دندانی دست و پنجه نرم می‌کنید، می‌توانید ارتودنسی دندان را به عنوان یک گزینه خوب و همیشگی مد نظر قرار دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت، می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید. ما به شما کمک می‌کنیم تا با لبخند خود جهان را زیباتر کنید.

سوالات متداول

1. در چه مواردی به ارتودنسی دندان نیاز است؟

افرادی با ترتیب نامناسب دندان‌ها، اختلالات فک و دهان یا مشکلات تنفسی ممکن است به ارتودنسی نیاز داشته باشند. ارتودنسی به عنوان یک راهکار موثر برای تصحیح این مشکلات عمل می‌کند.

2. درمان‌های ارتودنسی چند نوع است؟

درمان‌های ارتودنسی شامل براکت‌ها (فلزی یا سرامیکی)، ارتودنسی متحرک و ارتودنسی جراحی می‌شوند. براکت‌ها ترتیب دندان‌ها از طریق فشار و کشش تصحیح می‌کنند. ارتودنسی متحرک برای مشکلاتی مانند خروج دندان‌ها از ردیف به کار می‌رود. درمان ارتودنسی جراحی نیازمند اقدامات جراحی جهت تصحیح پیچیدگی‌های بیشتر است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66