کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

ماندگاری و طول عمر لمینت دندان به چه عواملی بستگی دارد؟

01 اسفند ، 1402
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

به نظر شما لمینت ماندگارتر است یا کامپوزیت؟ در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا شما را با طول عمر لمینت دندان آشنا کنیم و به این سوال جواب دهیم که کدام روکش دندان مناسب‌تر و ماندگارتر است. برای کسب اطلاع از عوامل موثر بر ماندگاری لمینت دندان و مقایسه میان لمینت و کامپوزیت، تا انتهای این مقاله با ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی همراه شوید.

ماندگاری لمینت دندان چقدر است؟

انتخاب ماده مورد استفاده در ساختمان لمینت دندان عامل مهم تعیین کننده در دوام و طول عمر لمینت دندان است. دو نوع اصلی مواد در ساخت لمینت دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد: چینی و کامپوزیت. درک ویژگی‌های هر ماده می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیمی آگاهانه بهترین گزینه و ماندگارترین نوع آن بگیرید.

روکش‌های چینی به دلیل دوام قابل توجه و شباهت بالا به دندان طبیعی، مشهور هستند. این روکش‌ها از مواد چینی با کیفیت بالا و به صورت سفارشی ساخته شده‌اند تا روی دندان‌ها قرار گیرند. 

روکش‌های چینی مقاومت بالایی در برابر لکه دارند و تا زمانی که در معرض نیروی زیادی قرار نگیرند می‌توانند در برابر سایش روزانه، عملکرد استاندارد خود را حفظ کنند. روکش‌های چینی با مراقبت مناسب و نگهداری اصولی می‌توانند نتایج طولانی مدتی داشته باشند؛ به طوری که عمر لمینت دندان چینی اغلب بین 10 تا 15 سال است و در موارد خاص بیشتر هم می‌تواند باشد.

با این حال، روکش‌های کامپوزیتی گزینه مقرون به صرفه‌تری برای اصلاح طرح لبخند محسوب می‌شوند. این روکش‌ها از رزین کامپوزیت همرنگ دندان ساخته شده‌اند و مستقیماً به سطوح دندان می‌چسبند. در حالی که روکش‌های کامپوزیت ظاهر زیبایی دارند، در مقایسه با روکش‌های چینی طول عمر کمتری دارند. به طور متوسط روکش‌های کامپوزیت می‌توانند بین 4 تا 8 سال عمر کنند.

عمر لمینت دندان

عکسی از لمینت دندان

 عوامل موثر بر طول عمر لمینت دندان 

به طور کلی و با در نظر گرفتن مراحل لمینت دندان، لمینت دوام و ماندگاری بیشتری نسبت به روکش‌های کامپوزیت دارد. البته باید دقت کنید که عوامل متعددی بر طول عمر لمینت تاثیر خواهند گذاشت که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد:

مواد دندانپزشکی خوب

استفاده از مواد دندان‌پزشکی خوب و مرغوب نخستین مورد در مورد طول عمر لمینت دندان است. اینکه پزشک شما زمان نصب روکش دندان از چه موادی و با چه کیفیتی استفاده می‌کند، نخستین تعیین‌کننده طول عمر لمینت دندان است.

کیفیت کار دندانپزشک

تخصص و مهارت دندانپزشک، یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند بر کیفیت و میزان ماندگاری لمینت دندان تاثیر بگذارد. اینکه فرآیند لمینت دندان چیست و پزشک تا چه میزان استانداردهای لازمه را در طی فرآیند، رعایت می‌کند، فاکتور مهم دیگری در طول عمر لمینت دندان شما محسوب می‌شوند.

رعایت بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان نخستین و ساده‌ترین اصل در افزایش طول عمر لمینت دندان است. اینکه شما دائما مراقب دندان‌هایتان باشید، پس از صرف غذا مسواک بزنید و به صورت مداوم از دهان‌شویه استفاده کنید، مطمئنا طول عمر لمینت دندان را افزایش خواهد داد و ماندگاری آن را بیشتر خواهد کرد.

 خودداری از مصرف مواد غذایی رنگی

امروزه بسیاری از خوراکی‌هایی که مصرف می‌کنیم، از وعده‌های اصلی تا میان وعده‌ها و تنقلات، به مقدار مختلف حاوی رنگ‌های مصنوعی هستند. این رنگ‌های مصنوعی باعث تغییر رنگ دندان‌های طبیعی و لمینت دندان می‌شوند. قهوه، چای و لبو از مهمترین خوراکی‌هایی هستند که باعث تغییر رنگ روکش دندان می‌شوند.

سن

سن آخرین فاکتوری است که در تعیین طول عمر لمینت دندان اهمیت دارد. با بالا رفتن سن و پیر شدن بافت‌های بدن، دندان‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و دچار استهلاک می‌شوند. با پیر شدن بافت لثه و دندان، لمینت دندان نیز نمی‌تواند به درستی کارایی خود را انجام دهد و ممکن است دچار شکستی شوند یا بیفتند. 

نکات مهم برای افزایش ماندگاری لمینت دندان

لمینت دندان یکی از مهمترین عوامل در زیباسازی لبخند محسوب می‌شود. بنابراین آشنایی با نحوه مراقبت از آنها برای افزایش طول عمر لمینت ضروری است. موارد زیر چند نکته کاربردی در نگهداری روکش دندان هستند که می‌توانند ماندگاری و دوام آن‌ها را به شکل قابل توجهی افزایش دهند:

رعایت بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت اصولی دهان که از سوالات متداول درباره لمینت دندان به شمار می‌آید، سنگ بنای مراقبت از دندان است. مسواک روزانه، استفاده از نخ دندان و کمک گرفتن از دهان‌شویه ضد عفونی‌کننده، می‌تواند به حفظ سلامت روکش دندان کمک کند.

افزایش ماندگاری لمینت دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان از راهکارهای افزایش عمر ایمپلنت

معاینات منظم دندان‌پزشکی

معاینات منظم دندان‌پزشکی برای حفظ سلامت دهان و دندان و طول عمر لمینت دندان بسیار مهم است. پزشک متخصص می‌تواند مشکلات احتمالی را زود تشخیص دهد و پیش از تشدید، آنها را مدیریت کند.

خودداری از مصرف غذاهای سفت

در حالی که لمینت‌ها اصولاً با دوام هستند، اما شکست ناپذیر نیستند. از گاز زدن غذاهای سفت مانند آب نبات، آجیل یا یخ که می‌تواند لمینت را بشکند یا خرد کند، دوری کنید.

محدود کردن مصرف غذاها و نوشیدنی‌های رنگی

برخی از نوشیدنی‌ها و غذاها مانند قهوه، چای، نوشیدنی‌های طعم‌دار و انواع توت‌ها می‌توانند به مرور زمان لمینت را لکه‌دار کنند. مصرف این اقلام را محدود کنید تا روکش‌های دندان‌تان حتی‌الامکان سفید بمانند.

عدم استفاده از دندان برای شکستن آجیل یا باز کردن درب بطری

استفاده از دندان‌ها برای باز کردن بسته‌ها یا درب بطری‌ها می‌تواند به روکش‌های دندان آسیب برساند و طول عمر آن‌ها را کم کند.

استفاده از محافظ دهان یا نایت گارد

در صورت انجام ورزش‌های رزمی یا عادت دندان قروچه در شب، استفاده از محافظ دهان می‌تواند روکش‌های شما را از آسیب بی‌مورد محافظت کند و طول عمر لمینت‌ دندان را افزایش دهد.

استفاده از نایت گارد برای افزایش ماندگاری لمینت دندان

استفاده از نایت گارد

چه عواملی باعث کاهش طول عمر لمینت دندان می شود؟

به طور کلی، موارد زیر از عواملی هستند که می‌توانند متوسط طول عمر انواع لمینت دندان را کاهش دهند و آن‌ها را زودتر از زمان مورد انتظار تخریب کنند:

مصرف بیش از حد خوراکی های رنگی

خوراکی‌ها رنگی، مخصوصا خوراکی‌هایی که در آنها از رنگ مصنوعی استفاده شده است، به شدت برای لمینت دندان‌های شما مضر هستند. قهوه، چای، شکلات، نوشیدنی‌های رنگ‌دار و انواع تنقلات مانند پفک، که رنگ خود را بر روی دندان‌ها باقی می‌گذارند، دشمن طول عمر لمینت دندان به شمار می‌آیند.

مصرف دخانیات

هر نوع دخانیات،  دشمن سلامتی دهان و دندان است. دود سیگار و قلیان اصلی‌ترین دلیل سیاه شدن دندان‌ها به حساب می‌آیند؛ پس اگر می‌خواهید به طول عمر لمینت دندان خود کمک کنید و آن را در بهترین شرایط نگه دارید، سراغ دخانیات نروید. 

 مصرف غذاهای چسبناک یا سفت

غذاهای سفت و چسبناک می‌توانند به مرور زمان موجب سست شدن لمینت شوند و حتی اگر بخواهید از دندان خود برای شکستن تکه‌ای استخوان یا آجیل، استفاده کنید، حتی احتمال آسیب و شکستگی لمینت‌های سرامیکی هم بسیار بالا خواهد بود. برای آشنایی با انواع لمینت سرامیکی می‌توانید به مطلب مفصلی که در این‌باره نوشته‌ایم مراجعه کنید.

 دندان قروچه

دندان قروچه عادت ناخودآگاهی است که برخی در خواب دچار آن هستند. اگر دندان خود را لمینت کرده‌اید بهتر است که از محافظ دهان استفاده کنید تا در خواب به لمینت دندان خود را آسیب نزنید.

طول عمر لمینت دندان کامپوزیتی بیشتر است یا سرامیکی؟

روکش سرامیکی دندان طول عمری حداکثر 15ساله دارند که در صورت استفاده از مواد اولیه با کیفیت و مراقبت در نگهداری، می‌تواند از این هم بیشتر شود. اما لمینت کامپوزیتی در صورت استفاده از بهترین مواد طول عمری حداکثر 8 ساله خواهند داشت.

 طول عمر کامپوزیت بیشتر است یا لمینت؟

اگر می‌خواهید که دندان‌های درخشان و زیبا و یکدست داشته باشید تا لبخند جذابی چهره‌تان را زیبا کند، بهتر است که از لمینت استفاده کنید تا هم طول عمر بیشتر آن خیال شما را راحت کند و هم ظاهر طبیعی دندان شما حفظ شود.

تضمین طول عمر لمینت دندان در کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با طول عمر لمینت دندان و عوامل موثر بر آن آشنا کنیم. شما می‌توانید سوالات و نظرات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید. همچنین برای دریافت وقت مشاوره یا ویزیت برای اجرای لمینت دندان می‌توانید با کارشناسان ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی تماس بگیرید.

سوالات متداول

1. آیا لمینت دندان‌ها ماندگاری دارند؟

بله، لمینت دندان‌ها از موادی مانند پورسلین، کامپوزیت یا رزین‌های مصنوعی ساخته می‌شوند که به دندان اصلی چسبیده و به شکل دلخواه ساخته می‌شوند. با مراقبت مناسب و نگهداری صحیح، لمینت دندان‌ها می‌توانند سال‌ها ماندگاری داشته باشند.

2. ماندگاری لمینت دندان‌ها چقدر است؟

مدت زمان ماندگاری لمینت دندان‌ها به عواملی مانند نوع مواد استفاده‌شده، نحوه نگهداری و مراقبت، عادات غذایی و تماس با مواد رنگ‌آور مانند دخانیات بستگی دارد. با این حال، با مراقبت مناسب و بازدیدهای دوره‌ای، لمینت دندان‌ها حدود ۱۰ تا ۱۵ سال ماندگاری خواهد داشت.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66